zaterdag 24 juni 2017

Hoe gecommitteerd ben je aan leren door continu verbeteren?

Van de week sprak ik iemand die bij Toyota in de Verenigde Staten heeft gewerkt. Ik vroeg haar hoe zij ervaren heeft hoe ze bij Toyota gewerkt heeft aan het vergroten van haar probleemoplossend vermogen. Ze vertelde een eenvoudige, maar fascinerende anekdote.

Zoals vaak gezegd wordt over Toyota leerde ze inderdaad al snel om de A3 systematiek te gebruiken om problemen op te lossen (zie hier voor meer uitleg over A3 / Kaizen). Wat veel indruk op haar had gemaakt
is dat als ook nadat ze een probleem had opgelost, haar leidinggevende regelmatig haar bleef coachen op haar A3. Dat had dus geen relevantie meer voor de praktijk, maar puur voor haar leereffect. Ze maakte de A3 daarna dus verder af en deelde haar leerervaringen waar relevant.

Erg indrukwekkend. Ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder meegemaakt heb. Jij wel?


2 opmerkingen:

  1. Het past geheel in de filosofie van Taiichi Ohno die zei,
    'mensen komen hier niet om te werken, mensen komen hier om te leren!'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. cardiologie cardiologie van de beste in de omgeving die je nergens anders vindt, behalve in Brazilië

    BeantwoordenVerwijderen