maandag 20 januari 2014

Lean thuis

Als je lang genoeg met procesverbetering bezig bent ga je het onbewust overal toepassen. Hoe pas je de lean principes en methodes thuis toe?

Een tijd geleden las ik dat scheermesjes twee weken mee moeten gaan (wat een verspilling dat ik ze twintig jaar lang maar één week gebruikt heb!). De vraag is echter: hoe weet ik hoe lang ik dit scheermesje al gebruik? Ik bleek dat namelijk al snel te vergeten (in het verleden wisselde ik ze zodra ze stroever beginnen te scheren, maar je blijkt dan dus nog prima een week verder te kunnen gaan). De vraag is dan hoe je een simpel systeem kunt bedenken met weinig foutkans? Dit is mijn maatregel:


Als ik nu een nieuw scheermesje pak gaat het doosje (zoals op de foto) naar de ene kant van de kast. De volgende maandagochtend verplaats ik dat doosje naar de plek waar mijn scheermeshouder ligt. De maandag daarna verwissel ik het scheermesje en plaats ik het doosje weer aan de andere kant. Sindsdien ben ik het nooit meer vergeten...

Dit soort oplossingen heb ik geleerd van de toepassing van 5S en Kanban. Hoe pas jij lean thuis toe?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten