woensdag 31 oktober 2012

Congres Lidz - verslag

Afgelopen maandag 29 oktober vond het derde jaarcongres van Lidz plaats. Het was een groot succes! Ruim 300 inschrijvingen waardoor het een maand van tevoren al vol zat. De sfeer was goed en de dag vloog om. Het was goed in elkaar gezet door zes leden van Lidz en de dagvoorzitter, Ben Nijman van LUMC deed het voortreffelijk. Het programma was afwisselend met lean deskundigheid, patienten verhalen, workshops, posterpresentaties en een paneldiscussie. De leden bedankt voor een uitstekende organisatie en Achmea voor het aanbieden van de faciliteiten!

De inbreng van drie patienten verhalen werkte erg goed. Hoe patienten te betrekken in het continu verbeteren van processen is een mooi thema op zich dat hier goed uit de verf kwam. Eye opener voor mij was dat Marinka van den Bos in haar verhaal als patient niet alleen aangaf dat ze graag bereid was het ziekenhuis te helpen processen te verbeteren naar aanleiding van haar ervaringen, maar dat ze het als helend heeft ervaren. Kortom: het helpen verbeteren van zorgprocessen kan werken als onderdeel van het zorgproces op zich!

Uitreiking posterprijzen
Wat mij als voorzitter van het netwerk erg goed deed was de sfeer. Het was geen congres waar mensen zich als deelnemer op hebben ingeschreven, het was van de deelnemers zelf. Ik voelde een 'wij zijn Lidz sfeer', en dat was te merken in de uitiwsseling die ik overal zag tussen zorginstellingen en de openheid waarin mensen aangaven wat niet goed lukte met lean en waar ze graag hulp bij willen hebben. De posterwinnaar was dan ook terecht Cor de Kroon die bij de 'one-minute-elevator-pitch' zijn poster samenvatte als: 'Ik heb te maken met een ongelooflijke OK complexiteit, wie kan mij helpen?' en daar vervolgens ook een vruchtbare uitwisseling over op gang kreeg. Deze openheid, zoeken naar leermomenten en niet succesverhalen, en een gezonde kwinkslag, dat is de houding waarmee we door middel van Lidz veel kan betekenen voor elkaar.

Posterpresentaties

Mooi was ook dat het vanzelfsprekend was dat posters en workshops door zorgverzekeraar en zorginstellingen zij aan zij werd gegeven. Ik heb de indruk dat het niet eens veel mensen is opgevallen als iets bijzonders, en dat is iets voor Llidz om trots op te zijn. We krijgen lean alleen echt goed werkend als we het samen doen.

Ook opvallend was dat er dit jaar veel meer van Twitter gebruikt werd. Met behulp van Spotify, een erg handige app, heb ik de tweets omgezet in een verslag van het congres, zie hieronder. Het is min of meer chronologisch in omgekeerde volgorde (sommige tweets die bij elkaar horen heb ik verplaatst). Reacties via Twitter kun je met behulp van #lidznl geven. Ik zal het Storify verslag updaten met reacties, de laatste versie kun zien op de originele Spotify pagina van het verslag (klik hier), daar kun je overigens ook reacties achterlaten.

Dan ga ik ondertussen nog even verder nagenieten van het congres.


1 opmerking:

  1. Cor de Kroon heeft een prachtig verslag geschreven over het congres met als ondertitel: 'Van een tikkeltje argwanend naar enorm geinspireerd'. Zie link voor het verslag https://docs.google.com/open?id=0B9Pw2hsQrq7iUEI0dFRLODBxUFU

    BeantwoordenVerwijderen