woensdag 11 april 2012

Bonus voor verbeterideeen?

Is het wel of niet in lijn met de lean principes om een bonus te geven aan verbeterideeen? Ik vroeg me dat af na het lezen van onderstaand artikel van afgelopen december in Zorgvisie. Hierin wordt vermeld dat het Laurentius ziekenhuis werknemers een stimuleringsprijs biedt van in totaal 50.000,- die via een jury verdeeld wordt.

Voor argumenten:
  • Duidelijk signaal dat je verbetervoorstellen waardeert
  • Stimulans: misschien gaan mensen meer voorstellen bedenken als ze een directe beloning in het vooruitzicht hebben? 
  • Mensen krijgen invloed waar geld aan besteed wordt om de zorg te verbeteren
Tegenargumenten, vanuit de lean principes geredeneerd:
  • Het streven is dat mensen verbeteren als normaal onderdeel van ieders dagelijks werk gaan zien. Deze benadering stimuleert dat niet.
  • Het idee is dat mensen direct in staat gesteld worden om problemen aan te pakken of met verbeter-ideeen aan de slag te gaan. Deze werkwijze met een jury betekent dat de doorlooptijd toeneemt en je afhankelijk bent van anderen voordat je aan de slag kan. Het zou zelfs als onbedoeld als signaal kunnen overkomen dat je niet zelf direct kan verbeteren.
  • De systematiek om vanuit oorzaak analyse naar verbetermaatregelen te gaan wordt niet gevolgd, of in ieder geval niet gestimuleerd. Hoe weet je of goed klinkende ideeen wel de oorzaak van vraagstukken adresseren? 
  • Stimuleer je het leerproces bij mensen voldoende als ze niet de verbetercyclus hoeven te doorlopen? 

Veel hangt ook af wat het ziekenhuis regelt rondom de stimuleringsprijs? Is er een verbeterstructuur waarmee de mensen die ideeen indienen in staat zijn om de ideeen uit te voeren? Of is dat een eenmalige projectomgeving? Dan wordt het probleemoplossend vermogen niet vergroot.

Ik weet overigens niet meer dan wat in dit artikel staat en bovenstaande redenering is vanuit het vertrekpunt dat je met behulp van de lean principes het probleemoplossend vermogen in je organisatie wilt vergroten, wat in onderstaand artikel helemaal niet genoemd wordt. Ik ken Laurentius als een ziekenhuis dat goede activiteiten onderneemt en waar we goed mee uitwisselen. Wellicht past dit mooi in hun benadering. Het gaat mij niet dan ook niet om hun benadering, maar de vraag die het oproept of het stimuleren van ideeen door een wedstrijd met financiering van de ideeen de lean principes versterkt of tegenwerkt. 

Wat zie jij als voor of tegen-argumenten? Onder welke condities kan het wel bijdragen?

30 december 2011
Het Laurentius Ziekenhuis in Roermond stelt in januari 2012 50.000 euro ter beschikking voor verbetervoorstellen van zijn medewerkers. Zij kunnen suggesties en voorstellen doen om 'dagelijkse ergernissen' op te lossen.
De stimuleringsprijs is bedoeld om medewerkers te stimuleren met verbeteringen te komen. Het geld wordt toegekend aan afdelingen om de wensen en ideeën van medewerkers te realiseren.
Om het geldbedrag zo goed mogelijk te besteden, mag iedere afdeling één of meer doelen of projecten indienen. Voorwaarde is dat het idee gericht is op het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de zorg en op de patiëntvriendelijkheid.
Verbetervoorstellen
Een onafhankelijke jury beoordeelt alle ingediende projecten. De jury bepaalt hoe de 50.000 euro wordt verdeeld. "Alles is mogelijk", zegt bestuursvoorzitter Jack Thiadens. "Het bedrag kan verdeeld worden over een groot aantal projecten, maar het kan ook zijn dat er een paar projecten uit worden gelicht. Het project hoeft niet groot of complex te zijn, ook kleine verbetervoorstellen kunnen ingediend worden."
Dagelijkse drukte
"Wij vinden met z'n allen dat de aandacht voor onze kernwaarden niet mag ondersneeuwen in de dagelijkse drukte", zegt Thiadens. "Tegelijkertijd is deze aanpak een erkenning van de prima prestaties die onze medische staf en onze medewerkers in 2011 hebben geleverd." (Zorgvisie - Annelies Vermeulen)

3 opmerkingen:

  1. Op Twitter zijn viverse reacties geplaatst op deze post. Zoek op @leandenkenzorg om ze te zien (nog ongeveer twee weken zichtbaar). Reacties ondersteunen dat een bonus voor verbeterideeen niet in lijn is met de lean principes. Twee verwijzen naar andere posts die beschrijven waarom ideeen bussen niet werken.
    Een tweet is:
    Sarco Bosschaart (@SarcoB)
    11-04-12 20:48
    @leandenkenzorg leuk blog. Staat naar mijn mening haaks op de Lean opvatting. Je maakt mensen juist 'blind' voor verspilling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gedachtenfundament achter "Bonus voor verbeterideeen" komt uit de hoek van de mensen die betrokken zijn bij calculatie: Wanneer een medewerker met een goed idee jaarlijks voor de organisatie een x bedrag per jaar bespaart de komende 10 jaar, geeft men deze persoon eenamlig 10% van de jaarlijkse besparing. Vanuit calculatiefilosofie een uitnodigend gebaar.

    Vanuit de leanfilosofie: Continu verbeteren: “Het moet de grondhouding zijn van ieders dagelijks werk, elke dag opnieuw.” lijkt het me goed om binnen je organisatie na te gaan of we elkaar werkelijk dagelijks uitnodigen ons gedachtengoed / creativiteit dagelijks in te zetten.

    Neem bijvoorbeeld de "State of the art" in deze bij

    http://www.froot.nl/categorie/technology/op-bezoek-bij-google-zurich/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of dit wel of niet zou passen binnen "lean", hangt ook af van welke interpretatie je van lean hebt. Tegen wordt opgevoerd dat verbeteren een normaal onderdeel van lean werken moet zijn; maar mag een goede prestatie niet worden beloond? Bij Japanse organisaties is dat in ieder geval wel gebruikelijk. Verder past experimenteren prima bij lean.

    Belangrijker lijkt me overigens het uitgangspunt dat met continu verbeteren 'dagelijkse ergernissen' kunnen worden opgelost. Daarmee is verbeteren een hulpmiddel voor de zorgprofessional.

    BeantwoordenVerwijderen