vrijdag 30 maart 2012

Artikel: Verschil maken met lief en lean

In de laatste uitgave van ZM Magazine staat een interview met Bart Berden en Jacob Caron met als titel: 'Verschil maken met lief en lean'.

Bart Berden is bestuurder van het St. Elisabeth Ziekenhuis en heeft mij zes jaar geleden aangenomen met de opdracht om 'processen verbeteren een normaal onderdeel van ieders dagelijks werk te maken' (dat was dus nog voordat lean ter sprake kwam in ons ziekenhuis).

Jacob Caron is orthopaedisch chirurg in het Elisabeth. Hij was eerst vice-voorzitter en vervolgens voorzitter van de medische staf in de eerste vier jaren dat we begonnen te experimenteren met de lean principes. En sindsdien heeft hij een prominente rol gehad om het lean gedachtegoed te vertalen en ontwikkelen naar ons ziekenhuis.

Klik hier voor het artikel. Het artikel begint meteen met een quote over het lange termijn perspectief waarop ze naar lief en lean kijken:

“Lief en Lean willen zijn, betekent een nooit eindigend proces. Al doende blijven wij leren.”
en verderop:
“Lief en Lean zijn is pas waardevol als we dat consistent doen,” zegt Berden.
Het is een lange termijnfilosofie van continu verbeteren. Caron: “Het moet de grondhouding zijn van ieders dagelijks werk, elke dag opnieuw.”



Over de samenhang:

Lief zijn voor patiënten realiseer je volgens Bart Berden, voorzitter Raad van
Bestuur, en specialist Jacob Caron bij uitstek met een Lean aanpak. Want alleen als de zorg goed is georganiseerd, is er meer tijd voor persoonlijke aandacht.
En over een culturele verandering door zowel lean als lief:
"In het St. Elisabeth ziekenhuis hebben medewerkers
veel invloed op hun werkwijze. Ze bedenken zelf hoe
het beter kan."
Over de worstelingen:

Berden: “Er is veel inzet en enthousiasme. Medewerkers hebben soms wel het gevoel dat zij een deel van hun vrijheid moeten inleveren. Dat ervaren ze wel eens als een nadeel en het is voor sommigen ook moeilijk om direct de waarde ervan in te zien."
Over effecten:
"Met lief en Lean zijn veel positieve veranderingen gerealiseerd in het St. Elisabeth ziekenhuis. Onder andere zijn wachttijden verkort en processen versneld."
"Door intensievere samenwerking hebben medewerkers meer respect voor elkaars werk gekregen. Ze zien dat zij, ook over afdelingen heen, samen het verschil kunnen maken. Ook dat is positief."
Berden: “We wilden er echt voor gaan omdat het past bij hoe we willen zijn. Het is een goede beslissing geweest. We zijn op de goede weg en al doende blijven we leren. Ons ziekenhuis is financieel gezond. Ik ben ervan overtuigd dat lief en Lean daaraan een bijdrage levert zonder dat we dat kwantitatief hebben kunnen of willen aantonen.”
 Een mooi interview. Wat valt jou er in op?

Voor de liefhebbers: klik hier voor een eerder interview met Jacob Caron uit 2009 over dezelfde samenhang tussen lean en lief en zoek de overeenkomsten en verschillen. Zie je een ontwikkeling in ons gedachtegoed en de toepassing ervan?


1 opmerking:

  1. Mooie blog Marc, ik heb het artikel ook gelijk maar op www.lidz.nl gezet.

    BeantwoordenVerwijderen