zaterdag 31 december 2011

Overzicht blog 2011

Dit jaar heb ik 46 blogposts geplaatst, aardig in lijn met mijn voornemen wekelijks een post te plaatsen. In 2009 begon ik deze blog op aanraden van Peter Kabel en Mark Graban als een persoonlijk dagboek om mijn ervaringen met lean bij te houden en iets wat leuk leek om te delen met enkele andere geïnteresseerden. Inmiddels is het een redelijk serieuze bezigheid geworden. In 2011 is de blog 17.500 keer bezocht door 11.500 unieke bezoekers (met dank aan Google Analytics). Ik heb eens wat gegevens op een rij gezet.

Top 10 meest gelezen blogposts:
  1. Continu verbeteren met het verbeterbord (2009) (3.461 x gelezen)
  2. Terugblik mini-symposium lean denken en doen in de zorg + presentaties (2009)
  3. Hoe werkt pull logistiek in een ziekenhuis? (2009)
  4. Valkuil van lean (2009)
  5. Artikel: Aanpak efficiency in de zorg vaak ondoordacht (2010)
  6. Vooraankondiging symposium en boek (2011)
  7. Presentaties symposium lean in de zorg (2011)
  8. Achmea over lean in de Volkskrant (2010)
  9. Netwerk lean in de zorg (2010)
  10. Lean leiding geven (2010)
Het 'verbeterbord' is duidelijk het favoriete onderwerp, ik zal daar in 2012 vaker een blog over plaatsen. Mijn persoonlijk favoriete blogpost in 2011 is er een die een inspirerende ervaring beschrijft waarin diverse elementen samenkomen:
Mijn favoriete blogpost van andere bloggers in 2011 is van Mark Rosenthal over een stuk van Mike Rother, omdat die de subtiele, maar fundamenteel andere denkwijze van Toyota mooi scherp stelt tegenover ons gebruikelijke manier van denken over verbeteren:
Enkele statistieken over deze blog:
  • In 2011 is de weblog 17.000 x bezocht door 11.500 unieke bezoekers. In totaal zijn 35.500 pagina's bekeken (oftewel: gemiddeld bekijken bezoekers twee pagina's)
  • Sinds juni 2009 is de weblog 35.000 x bezocht door 20.500 unieke bezoekers. Sinds januari 2010 zijn 80.000 pagina's bekeken (zie rechtsonder op de blog voor een actueel overzicht)
  • Daarnaast volgen ongeveer 200 mensen de blog wekelijks per RSS feed (via Google Reader bijv.) en ontvangen wekelijks 60 mensen een e-mail met een nieuwe blogpost (vul rechtsboven op de blog je e-mail adres in als je dat ook wilt, je e-mail wordt uiteraard nergens anders voor gebruikt).
  • 295 mensen volgen de Twitter account van de blog
  • In 2011 zijn 85 reacties geplaatst, dat maakt de blog nog een stuk levendiger!
  • 89% is Nederlands, 7% Belgisch, 0,7% Amerikaans, 0,5% Engels, 0,4% Duits, 0,2% Braziliaans, 0,2% Frans, 0,2% Zweeds en 0,1% Iers. Daarna volgen: Australië, Zwitserland, Spanje, Noorwegen, Rusland, Suriname, Nederlandse Antillen, Finland, India, Oostenrijk, Canada, Aruba, Portugal, Thailand, Denemarken, Indonesië, China en een lezer uit Japan.
  • Voor degenen die het interessant vinden: 67% gebruikt Internet Explorer, 12% Safari, 10% Firefox, 8% Chrome, 2% Mozilla, 0,2% Android en nog diverse mobiele systemen.
  • Zie hier voor een vergelijkbaar overzicht wat ik in juli 2010 na de eerste 12 maanden heb opgesteld.
Ik blog nog steeds wekelijks met veel plezier. Ik hoop dat deze weblog ook voor jullie van waarde is? Ik nodig je graag uit via 'reacties' onder deze blogpost aan te geven wat je in de weblog waardeert. Wellicht helpen de volgende twee vragen:
  • Zou je deze blog aan een collega die interesse heeft in lean aanraden?
  • Waarom?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten