woensdag 30 maart 2011

Presentaties symposium Lean in de zorg

Wat heb ik vrijdag met volle teugen genoten van het symposium! De sfeer was erg goed, de houding van iedereen opvallend ontvankelijk voor nieuwe ideeen en veel enthousiasmerende sprekers. Ik kreeg ook feedback van deelnemers dat het niveau van de sprekers hoog lag en dat er zowel veel praktijkvoorbeelden waren als prikkelende sessies om je aan het denken te zetten.

Je kan merken dat we in de zorg een flinke dosis aan ervaring aan het opbouwen zijn. Mark Rosenthal (Amerikaanse spreker) stelde zelfs vast dat we in Nederland serieuzer en diepgaander met lean in de zorg bezig zijn dan in de VS, ondanks dat ze daar al een jaar of vijf langer bezig zijn.

Rondetafelgesprek: organisatiestructuur veranderen t.b.v. lean

Hieronder volgen de links naar de plenaire presentaties (de parallelsessies post ik op de volgende blog). Klik hier voor het programma van het symposium. Kllik hier voor de volgende blog, waarin ook de presentaties van alle parallelsessies te vinden zijn.
Ik nodig graag deelnemers van het symposium uit om hieronder bij 'reacties' aan te geven hoe je het symposium beleefd hebt.

Jacob Caron daagde als dagvoorzitter iedereen uit om tenminste één actie uit de lezingen te halen die je morgen kan toepassen en één gedachte te benoemen die je de komende tijd gaat bezighouden. Uit de plenaire lezing van Kees Luttik haal ik als actie (en ben ik inderdaad ook begonnen toe te passen):
Laat een aantal teamleden een proces beschrijven, precies zoals het nu in de praktijk gaat. Dat is de standaard als vertrekpunt. Vervolgens gaat de teamleider dat proces uitvoeren, geïnstrueerd door het teamlid. Het teamlid observeert de teamleider en benoemt verbeterpunten. Bijzonder sterk.
Kees Luttik: Continu verbeteren bij Scania
Uit de masterclass van Mark Rosenthal haal ik de volgende gedachte die me al een paar dagen goed bezighoudt:
Hoe vaak gebeurt het dat we van mensen gedragsverandering verwachten terwijl ze de 'purpose' van de verandering niet kunnen uitleggen? Ben je voldoende in dialoog met de betrokkenen over de zingeving van wat je probeert te bereiken?

Mark Rosenthal in actie
Leren experimenteren
Rondleiding Medische Microbiologie
Out-of-the-box denken


4 opmerkingen:

  1. Met veel genoegen blik ik terug op symposium van afgelopen vrijdag!

    Wat mij in positieve zin opviel was de mooie mix van processen, instrumenten en de ‘menskant’. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel inspirerend, interessant verhaal van Scania over de leidinggevende en hun standaarden. Belangrijk is dat de leider leraar is, dus alle leidinggevende gaan door Train de trainer programma. De focus bij Scania is gericht op de methode en het resultaat!
    Goed inspirerend verhaal gehoord van de darmafdeling van het St Elisabeth, zorgpad in kaart gebracht nu is de patient van opname tot ontslag nog maar 6 dagen in het ziekenhuis (voor het zorgpad was dit 14 dagen), Patient informatie dossier ontwikkelt, schema per patient wat er elke dag dient te gebeuren en ze werken met voorlopige ontslagdatum. Met als resultaat patienten veel meer tevreden en ook de medewerkers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer inspirerende dag, met name de verhalen van Mark Rosenthal en Kees Luttik gaven toch wel stof tot nadenken. Gecombineerd met het Toyota bezoek in Praag (een aantal dagen voor het symposium) met een 30-tal lean enthousiasten uit de zorg (via het Netwerk Lean in de Zorg)was het een zeer leerzame week, waarin duidelijk is geworden dat we nog maar aan het begin staan van "spannende" veranderingen binnen onze organisaties. Ik zelf heb in ieder geval het idee dat ik weer een stukje dichter bij de essentie van Lean gekomen ben! Elisabeth: hiervoor dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was geweldig voor mij om vanuit mijn nieuwe rol bij dit symposium te zien. Herhaling, opfrisser met nieuwe vertaling naar mijn huidige werk. Aanbod was geweldig, zeer gevarieerd, goed gedaan! Mildred

    BeantwoordenVerwijderen